Bellen via internet (VOIP)

Wat is IP telefonie?
IP Telefonie, Voice over IP (VoIP), maakt het mogelijk om telefoongesprekken te voeren over het internet, het bedrijfsnetwerk (LAN) of een ander IP netwerk. (Zie ook IP-telefonie op Wikipedia).

Met Voice over IP kunnen voor spraak meerdere vestigingen aan elkaar worden gekoppeld. Als u overweegt een nieuw telefoniesysteem aan te schaffen, staat u voor een belangrijke beslissing: opnieuw kiezen voor traditionele telefonie of kiezen voor IP telefonie?

IP: protocol van NU en in de toekomst

Met het IP protocol is een verregaande integratie met andere technologieën mogelijk. Daarom is IP het protocol van het internet: het zorgt ervoor dat netwerken met uiteenlopende technische kenmerken met elkaar kunnen communiceren. Een telefoonsysteem op basis van dit protocol betekent eenvoudig beheer, buitengewone flexibiliteit en een enorme hoeveelheid mogelijkheden met het oog op de toekomst en integraties.

Keuze voor IP telefonie

IP Telefonie zorgt voor de convergentie van spraak-, data- en videoverkeer in één netwerk dat gebruikmaakt van IP, een open standaard protocol. Uw bedrijf beschikt daarmee over een eenvoudig communicatiesysteem waarmee u op verschillende manieren kosten bespaart en optimaal gebruik kunt maken van nieuwe toepassingen. Daardoor verbetert niet alleen de communicatie over en weer en dus de mogelijkheden tot samenwerking, maar ook de productiviteit van uw medewerkers.

Voordelen ten opzichte van traditionele telefonie

IP telefonie heft de beperkingen van de traditionele telefooncentrale op. Met IP telefonie is het eenvoudig direct instellingen te wijzigen, nieuwe functies toe te voegen en interne telefoonaansluitingen makkelijk te verhuizen. Daarnaast voegt deze technologie de communicatiemiddelen van uw bedrijf, zoals e-mail, fax en mobiele telefonie samen. Zo kunnen medewerkers onder andere voicemails ontvangen in hun e-mailbox en die beantwoorden en doorsturen met een e-mail.

Kosten besparen
  • Gebruikers van IP telefonie bellen via het datanetwerk en niet via een apart telefoonnetwerk. Dit bespaart bekabelings-kosten. 
  • Met data en spraak over één lijn is slechts één elektronische telefoongids/adresboek nodig 
  • Door switches met 'inline-power' behoeven toestellen geen aparte elektriciteitsaansluiting 
  • Geen nieuwe hard- en software nodig bij uitbreiding met extra toestellen 
  • Medewerkers van verschillende bedrijfsvestigingen en telewerkers telefoneren kosteloos onderling 
  • Kostenbesparing op interlokale en internationale telefoongesprekken
Beheergemak

De systeembeheerder kan het onderhoud verzorgen, omdat IP telefonie gebruikmaakt van het datanetwerk.